Profiel van de leerling
Wie ‘economie’ kiest:
- hoeft geen specifieke voorkennis te hebben
- heeft belangstelling voor economisch-maatschappelijke problemen
- heeft aanleg en belangstelling voor structuren en verwerken van informatie
- kan helder, logisch en kritisch denken
Toelichting richtingsvakken
- thema 1: de kern van het ondernemen
- thema 2: werken in de onderneming
- thema 3: ondernemen is risico’s nemen en beheersen (=boekhouden)
- thema 4: kleine versus grote ondernemingen
- thema 5: produceren voor de wereldmarkt
- thema 6: groei en welvaart
- epiloog
- boekhouden
Moeilijkheidsgraad
Zowel in het derde als in het vierde jaar krijg je 4 uur economie per week.
Daarnaast volg je 5 uur wiskunde per week. Dit impliceert een duidelijk zwaarder pakket dan leerlingen die een richting met 4 uur wiskunde kiezen.
Toekomstmogelijkheden na het vierde jaar
Domeinoverschrijdende doorstroom
- Bedrijfswetenschappen
- Economie-moderne talen
- Economie-wiskunde
- Humane Wetenschappen
- Welzijnswetenschappen
Domeingebonden doorstroom
- Bedrijfswetenschappen
- Maatschappij- en welzijnswetenschappen
Doorstroom en Arbeidsmarkt
- Bedrijfsorganisatie
- Commerciële organisatie
- Internationale handel en logistiek
Toekomstmogelijkheden na het zesde jaar
- economische wetenschappen, toegepaste economische wetenschappen
- rechten, handelswetenschappen, taal- en letterkunde, informatica, …
- architectuur, biowetenschappen, …
- bedrijfsmanagement, marketingmanagement, …
- taal- en letterkunde
- secundair, lager en kleuteronderwijs
- toerisme en recreatiemanagement, marketing, sociaal werk
- communicatiemanagement, bestuurskunde en politiek management
- productontwikkeling, accountancy
- logopedie